Nő: Szabad-e felszólítani a gyerekeket a reklámokban?

Szeretettel köszöntelek a Tudatos Nők Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz Te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1116 fő
  • Képek - 263 db
  • Videók - 71 db
  • Blogbejegyzések - 523 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 536 db

Üdvözlettel,

Tudatos Nők Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tudatos Nők Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz Te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1116 fő
  • Képek - 263 db
  • Videók - 71 db
  • Blogbejegyzések - 523 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 536 db

Üdvözlettel,

Tudatos Nők Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tudatos Nők Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz Te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1116 fő
  • Képek - 263 db
  • Videók - 71 db
  • Blogbejegyzések - 523 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 536 db

Üdvözlettel,

Tudatos Nők Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Tudatos Nők Klubja közösségi oldalán!

Csatlakozz Te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 1116 fő
  • Képek - 263 db
  • Videók - 71 db
  • Blogbejegyzések - 523 db
  • Fórumtémák - 34 db
  • Linkek - 536 db

Üdvözlettel,

Tudatos Nők Klubja vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

A Gazdasági Versenyhivatal egy korábbi döntése olyan gyakorlatot teremthet, amely fenyegetheti a gyerekeknek szóló reklámok egy típusát. Az Önszabályozó Reklám Testület szerint a GVH rossz törvényértelmezése miatt az ítélet rossz precedenst szülhet, ám a gyerekeknek reklámozó cégek egyelőre nem érzik a hatását.

 

idén márciusban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 1-1 millió forintos bírsággal sújtott két céget kiskorúaknak szóló nyereményjátékaival kapcsolatos reklámok miatt. Az M-Ágnes Játéknagykereskedő és Készítő Bt. és az Egmont Hungary Könyv- és Lapkiadó Kft. esetében a versenyhivatal tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg. Az előbbi cég az általuk forgalmazott Nappy nevű játékkutyákat és Filly fantázianevű királyi családot reklámfilmekkel, plakátokkal és bannerekkel népszerűsítette. A reklámokban olyan üzenetek jelentek meg, mint például a „Gyűjtsd össze mindegyiket!”, amellyel a játékok megvásárlására szólították fel a kiskorúakat. 

A gyerekeknek szóló reklámok esetében a gyerekek vásárlásra való közvetlen felszólítását állapította meg a GVH, amely a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Fttv.) mellékletének 28. pontja szerint nem megengedett. (A törvény a következőt minősíti tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak: "Reklámban gyermekkorúak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére vagy arra, hogy győzzék meg szüleiket vagy más felnőttet, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut.")

A hiba a fordításban van

Az üggyel kapcsolatban az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) is megfogalmazta véleményét, és állásfoglalásukban több ponton is aggályosnak tartják a GVH döntését. A testület felvette a kapcsolatot több hasonló európai szervezettel is, akik nem találkoztak még olyan eljárással, amit az adott paragrafus, vagyis a Fttv. mellékletének 28. pontja alapján indítottak.

A probléma az, hogy az Fttv. az európai szabályozás átvétele, tehát egy fordítás, amiben a „direct exhoration” kifejezés, illetve annak magyar megfelelője a vitatott. Az ÖRT hangsúlyozza, hogy a jogszabály a gyermekeknek szóló kommunikáció csak egy szűk területét tiltja. Nem a közvetlen felszólítás és nem is a vásárlásra ösztönzés a tilos, hanem a vásárlásra történő közvetlen felszólítás. A „direct exhoration” kifejezés magyar megfelelője a „túl erőteljes, egyértelműen agresszív, direkt és kifejezetten sürgető tevékenység”. Szerintük ennek alapján önmagában a „gyűjtsd össze” kifejezés miatt kétséges, hogy eljárást lehessen kezdeményezni. Magyar fordításban amúgy legtöbbször a buzdítás szerepel az exhortation jelentéseként.

Az ÖRT hivatkozik továbbá az eredeti szövegben szereplő „in advertising” kifejezésre, amely álláspontjuk szerint magát a gyűjtésre építő promóciót nem foglalja magában, így azt nem is tiltja. Így tehát szerintük a vásárlásra nem, de a gyűjtésre fel lehet szólítani, hiszen az történhet akár csere útján is, akár arra hívhatja fel a figyelmet, hogyha megveszed a terméket, ne dobd el például a csomagolását vagy matricát, illetve a későbbi vásárlások alkalmával e márka melletti hűségre ösztönöz.. Továbbá felhívják a figyelmet arra, hogy a jogszabály egyértelmű abban, hogy nem tiltja a gyerekeknek szóló reklámot, vagyis a reklám hatásától nem tiltja el a gyerekeket. Az ÖRT szerint bizonyára nem is volt célja a GVH-nak, hogy túl szűken értelmezze a jogszabályt, de mivel ezek voltak az első ilyen típusú ügyek, problémás lenne, ha ez lenne a példa a továbbiakban.

Átugratás és hiányérzet

Az ÖRT hivatkozik továbbá az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága által kiadott brossurára is, amelynek példái alapján a megfelelésre, a szófogadás elvére építő reklám tilalma lehet a jogszabály értelmezése. Ezt támasztja alá az általuk felkért pszichológus, Mannhardt András véleménye is, aki azt írta le, hogy lélektani szempontból az olyan reklámüzenetek az elítélendők, amelyek át akarják ugratni a gyerekkel a tudatos mérlegelés fázisát, és mindjárt a kész döntést akarják sulykolni, ilyen például a „Vedd meg!” felszólítás is. Véleményéből az is kiderül továbbá, hogy ideális helyzetben a gyerek és a szülő között kialakul egy szabályrendszer, ami meghatározza, mit és hogyan fogyaszthat a gyerek, ez is a tudatos vásárlói létre készíti fel őket.

Becker György reklámpszichológus ezzel szemben azt gondolja, hogy egy gyereknél még nincs különbség a „Vedd meg!” és a „Gyűjtsd össze!” felszólítások között. Véleménye szerint a gyerekek fejében csak a hiány jelenik meg, amely hiányt a vásárlással lehet pótolni. Továbbá felhívja a figyelmet, hogy ennek a hiány keltette feszültségnek feloldója lehetett volna egy fórum, amelyet azonban a reklámozó elmulasztott kialakítani, így a büntetést indokoltnak érzi.

A szakember jogosnak tartja a másik döntést is, hiszen az Egmont olyan nyereményjátékot hirdetett, amelyen való részvétel feltétele a gyűjtés. A gyerekek azonban ezt a fajta valószínűséget Becker szerint nem tudják kezelni: „A gyűjtéssel összekötött játék nemcsak azért frusztráló a gyermek számára, mert nem képes kezelni a valószínűség fogalmát, hanem főként azért, mert ő a nyereményt a gyűjtéssel már gyakorlatilag kiérdemelte” – írta le. Tehát ők csak szorgalmasan gyűjtenek, és mégis lehet, hogy nem kapnak érte semmit. A pszichológus szerint ez ellentmond minden nevelési elvnek.

Tág és általános értelmezés

További aggályként merült fel a GVH döntésével szemben, hogy a jogszabály nem értelmezi a közvetlen felszólítás fogalmát, így az tágan értelmezhető, mégsem lehet a legszélesebb módon értelmezni azt. Dr. Balogh Virág ügyvéd – a GVH volt irodavezetője – is a fogalom értelmezési kereteinek problémájára hívta fel a figyelmet. „A versenyhivatali értelmezéssel kapcsolatban felmerülhet, hogy az túl tág, ami szélsőséges értelmezés esetén oda vezethet, hogy a gyermekeknek szóló reklámok általánosan tilthatóak lennének” – fogalmazott. Elmondta, hogy a jogszabály alapja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló uniós direktíva, amely maximumharmonizációs irányelvként az összes tagállamban a fogyasztóvédelem azonos szintjét célozza – így zavaróvá válhat egy-egy tagállami hatóság szigorúbb jogértelmezése.

Nemes Ákos reklám és kereskedelmi szakjogász továbbá felhívja a figyelmet arra, hogy a törvény csupán a gyermekeknek szóló reklámok meghatározott tartalmi elemét tilalmazza. „Egyetértek a GVH ítéletével abban, hogy ezt nem lehet a »vedd meg« fordulatra korlátozni, azonban olyan szöveget, amely a gyűjtésre szólít fel, csak akkor lehet a feketelista hatálya alá vonni, amennyiben megállapítható, hogy a gyűjtésre való felszólítás a termék megvásárlásától nem függetleníthető” – fejtette ki. Erre is hivatkozik az ÖRT, amikor támadja a GVH döntését, szerintük ugyanis a „Gyűjtsd össze mindet!” szlogen nemcsak vásárlásra szólít fel, hanem csere útján történő gyűjtést is magában foglal. Nemes Ákos szerint is túl tág a GVH értelmezése, és ez ellentétben áll a jogalkotói céllal, és egyben a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv uniós értelmezésével.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) a már hivatkozott paragrafus alapján nem indított még eljárást – válaszolták kérdésünkre, azonban voltak olyan ügyek, amelyek onnan kerültek át a GVH-hoz hatásköri szabályok miatt. Az NFH gazdasági reklámtevékenység körében végzett, ezen területet érintő 2011-es vizsgálatának eredményei szerint a vizsgált 48 reklámból 2 nem felelt meg a gyermek és fiatalkorúak védelmét célzó reklámjogi előírásoknak. Arra a kérdésünkre, hogy ez a két ügy módosította-e az NFH gyakorlatát, nem kaptunk választ.

A fenti kérdéssel megkerestünk több olyan céget is, amelyek számos gyerekeknek szóló terméket gyártanak és reklámjaik is a kiskorúakat célozzák meg. Arra voltunk kíváncsiak, hogy az ő reklámozási szokásaikat megváltoztatta-e a GVH szóban forgó két büntetése, óvatosabbak lettek-e, esetleg volt-e olyan reklámjuk, amit a szigorú döntés után kérdésessége miatt nem használtak? A megkeresett cégek között volt a Hasbro, a Mattel, a McDonald’s, a Piatnik és a Danone is. A cégek egybehangzóan azt válaszolták, nem tudnak, nem hallottak az ügyről, nem értesültek a GVH két büntetéséről. Ennek megfelelően ugyanúgy reklámoznak. Így a félelem egyelőre alaptalannak bizonyult, amit az is megerősít, hogy az említett két ügy óta nem született hasonló okok miatt büntetés, illetve, mint az ÖRT-től megtudtuk, azóta ügyet sem indítottak.

A GVH szerkesztőségünkhöz elküldött válaszában azt írta, csak ismételni tudja, a két említett ügy kapcsán megfogalmazottakat. Válaszukat keretes írásunkban olvashatják.

 

A GVH indoklása
A GVH mindkét eljárását (Vj/123/2009., Vj/124/2009.) lezáró döntésében tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot állapított meg kiskorúaknak szóló tájékoztatások miatt.

A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) mellékletének 28. pontja két magatartást foglal magában:
kiskorúak (a 2009. október 1-jétől módosult Fttv. szerint: gyermekkorúak) közvetlen felszólítása

- a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére. Kiemelendő, ez a fordulat rámutat arra, hogy az Fttv. szerinti ügyleti döntés megvalósulásának nem szükségszerű feltétele a polgári jogi szerződés létrejöttére, érvényességére irányadó előírások teljesülése. Az Fttv. 28. pontja szerinti magatartás akkor is megvalósulhat, ha a kiskorú érvényesen nem köthet a reklámozott árura vonatkozó adásvételi szerződést,

- arra, hogy szüleiket vagy más felnőttet győzzenek meg, hogy vásárolja meg számukra a reklámozott árut. Ezzel összefüggésben aláhúzandó, az Fttv. nemcsak azon tisztességtelen magatartásokat tilalmazza, amelyek az árut ténylegesen megvásárló fogyasztó irányában kerülnek megvalósításra, hanem adott esetben azokat is, amelyek olyan fogyasztókat céloznak meg, illetve érnek el, akik befolyással bírhatnak az árut ténylegesen megvásárló fogyasztó ügyleti döntésére. A jelen esetben – adott körülmények között akár az ún. „nyaggatási tényező” (Nag Factor) révén – a kiskorú gyermek jelentős befolyást gyakorolhat a szülőre, illetve más felnőttre az adott áru megvásárlása érdekében.

A kiskorúnak közvetlen felszólítása a reklámozott áru megvételére, illetve igénybevételére nemcsak akkor valósul meg, ha a reklám azt tartalmazza, hogy „vásárold meg ezt az árut”, vagy más ezzel azonos tartalmú kifejezést foglal magában, hanem az Fttv. mellékletének 28. pontja vonatkozásában relevanciával bíró felszólítások körébe tartozik minden olyan tartalom, amely arra hívja fel, arra motiválja a kiskorút, hogy akár ellenérték fejében, akár ennek hiányában is a reklámozott árut megszerezze. Továbbá a GVH döntései meghozatalakor figyelembe vette, hogy az érintett esetekben a gyűjtés vásárlás révén valósulhatott meg. Amennyiben hozzá is lehetett jutni a termékhez csere útján, a cserére a "cserealap" rendelkezésre állása esetén van lehetőség, amelyhez pedig vásárolni kell az adott termékekből.

Fontos kiemelni, hogy a hatályos rendelkezések értelmében nem általánosságban tilalmazott valamennyi kiskorúaknak szóló reklám. Jelezzük, hogy a GVH előtt ismert több, európai tagállamokban folytatott eljárás is, amely során a vizsgált magatartást az UCP irányelv 28. pontja tekintetében értékelték, ilyen eljárásokat az Európai Bizottság Egészség- és Fogyasztóügyi Főigazgatóságának internetes honlapján elérhető jogi adatbázis is tartalmaz.

A GVH jelenleg nem folytat eljárást gyermekeknek szóló vásárlásra ösztönző reklámokkal kapcsolatban. A Vj/123/2009. és a Vj/124/2009. sz. ügyekben kiszabott bírságok befizetése megtörtént.


forrás kreatív

Címkék:

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu